Vrouwen die op de Chinese webwinkels van Alibaba BH’s kopen met een cupmaat C of groter, geven gemiddeld meer geld uit.
Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite Quartz. Uit gegevens van de Chinese internetreus blijkt dat 65 procent van de vrouwen met een cupmaat B of kleiner, in de categorie valt die het minste uitgeeft.
Alibaba-oprichter Jack Ma heeft de afgelopen tijd fors geïnvesteerd in datamining, het op grote schaal verzamelen van gegevens. Hij richtte vorig jaar een afdeling op waar 800 medewerkers de klantgegevens van Alibaba klanten uitpluizen.
Alibaba is het grootste Chinese online handelshuis. Onder de paraplu van Alibaba exploiteert ondernemer Jack Ma diverse webwinkels. Vaak wordt Alibaba vergeleken met zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon. Maar de twee belangrijkste webwinkels van Alibaba, Taobao.com en Tmall.com, werken meer als een soort Marktplaats.
Geen verrassingen meer
Alibaba gebruikt de data onder meer om verkooppieken zo goed mogelijk te organiseren. De laatste verkooppiek vond plaats op 11 november, ‘de dag van de alleenstaanden’. Het is de dag waarop Chinezen zonder partner elkaar cadeautjes geven. Voor Alibaba is deze dag uitgegroeid tot een soort van superuitverkoopdag. Afgelopen 11 november vonden er via de sites van Alibaba 2,85 miljoen transacties per minuut plaats. Op die dag werd er voor 7,46 miljard euro aan producten verhandeld.
Dankzij datamining en analyse kan Alibaba nu beter inkopen. Het bedrijf was in 2012 nog verrast door de enorme hoeveelheid badkleding die er besteld werd vooral door Chinezen uit het Westen van het land. Het bleek dat men door het geven van badkleding potentiële partners in feite uitnodigde om op vakantie te gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl